Terugblik: storm 18 januari 2018

Vandaag één jaar geleden, op donderdag 18 januari 2018, trok een klein maar zeer venijnig lagedrukgebied over de Noordzee naar Duitsland. Het systeem ontstond bij Newfoundland, werd getriggerd door een enorm sterke straalstroom (ruim 250 km/uur op 300 hPa) en leverde in een brede strook over Midden-Nederland een forse storm op. Met tot langs de oostgrens aan toe zeer zware windstoten tussen 100 en 125 km/uur. Vooral de hoge windsnelheden landinwaarts maakte deze storm dan ook tot een relatief bijzonder exemplaar.

Weerkaart luchtdruk Hirlam (hPa), verwachting voor donderdag 18 januari (run 17 jan / 12z)

De storm in Nederland
Tegen 7 uur bereikt de eerste windstoten de westkust en omstreeks 8.45 uur in de ochtend werd er een code rood (weeralarm) afgegeven door het KNMI. Dit betrof de provincies Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht, Flevoland, Gelderland, Overijssel en het IJsselmeergebied. Op dat moment stond aan zee al een zware storm (10 Bft) De zwaarste windstoot werd even later bereikt in Hoek van Holland: liefst 143 km/uur! Een andere “topper” van 137 km/uur werd gehaald in IJmuiden in Noord-Holland. Op deze twee kuststations werd uiteindelijk zelfs een volle windkracht 11 gemeten, ofwel een zeer zware storm. En dat is vrij zeldzaam in Nederland; de laatste zeer zware storm was op 28 oktober 2013 in het Waddengebied.
De windsnelheden die 18 januari op verscheidene plaatsen landinwaarts werden gemeten waren uitzonderlijk hoog: 128 km/uur in Sint-Annaland, 124 km/uur bij Enschede en 123 km/uur in Volkel (B). Op hoofdstation De Bilt werd een windstoot van 122 km/uur gemeten en dat de hoogste sinds de grote storm uit januari 1990.

Maximale windstoten in Nederland, gehaald op donderdag 18 januari 2018

De relatief kortdurende storm (hoogtepunt 09-12 uur) zorgde in Nederland voor veel problemen. De NS legde al snel het treinverkeer in geheel Nederland stil door honderden omgevallen bomen op de sporen, en op Schiphol werden eind van de ochtend alle vluchten gestaakt door de harde windstoten. Tussen de 60 en 70 vrachtwagens zijn op verscheidene snelwegen gekanteld en zorgden voor grote opstoppingen in het verkeer. In o.a. Amsterdam en Den Haag werd het tramnetwerk stilgelegd. In verschillende steden was, mede veroorzaakt door ‘tunneleffect (de wind krijgt door de bebouwing nog een extra ‘zetje’), sprake van rondvliegende voorwerpen en zelfs mensen. Hierdoor zijn enkele lichtgewonden gevallen. In Overijssel waren helaas ook twee doden te betreuren door omgewaaide bomen. Het totale schadebedrag in Nederland is geschat op ruim 50 miljoen euro, veroorzaakt in pakweg enkele uren tijd.

Flinke stormschade in de Randstad – bron: Barendrachtnu.nl
Geschaarde vrachtwagens op de Hourtibdijk bij Flevoland – bron: rijkswaterstaatverkeersinformatie.nl
Zelfs zendmasten waren niet veilig voor het natuurgeweld..
Foto: Wouter van Bernebeek (Groesbeek)

De storm in het buitenland
Ook in de landen rondom heen heeft deze storm voor veel overlast en schade gezorgd. Nog toen de storm in Nederland huis hield, werd uit voorzorg het treinverkeer in enkele westelijke deelstaten stilgelegd. Later op de middag werd zelfs al het treinverkeer onmiddellijk stilgelegd vanwege de hevige storm die over het land raasde; alle treinen moesten op het eerstvolgende station stoppen, om hun reis te onderbreken. Honderden tot duizenden bomen waaiden om en kwamen op de rails terecht. Op de Brocken in Midden-Duitsland (1140m hoogte) werd een schuiver van ruim boven de 200 km/uur geregistreerd!
In Gruitrode (België) waaide het dak van een school, maar alle leerlingen en medewerkers konden op tijd wegkomen. Wel viel er in Waals-Brabant een dode door een omgewaaide boom op een auto. In Duitsland waren in totaal 8 doden te betreuren.

Maximale windstoten in de Benelux & Duitsland, donderdag 18 januari 2018 (Meteociel)

Compilatie op film..
Nog een extra impressie van de stormschade in het rivierengebied (Midden-Nederland) is hieronder te zien:

Vorige

Volgende

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *